london uppdatering.

varför går veckorna så sjukt fort hela tiden? jag hinner inte med.

sitter förnärvarande i skolans bibilotek och pluggar. behöver en bok som jag var för snål för att köpa (över 600 kr ju!!) och det finns ett exemplar här som inte är till utlåning utan som man kan använda här. fick tag i den imorse, men efter handledning med gruppen (var borta typ 10 min) så hade nån annan snott den. antar det var den där spanjoren som stod och sneglade i hyllan när jag ställde tillbaka den. borde kanska ha gömt den.. fast jag har lite text att bearbeta och så har jag ju tid för min kära blogg!

tänkte ge er en liten summering av hur london var, efter alla dessa veckor.

halv fem på torsdagsmorgonen åkte vi från lasse i linköping upp mot nyköping där vi skulle ta flyget från. var inte världens piggaste människor direkt. allt gick smidigt as hell och flyget gick som det skulle kl halv åtta. halv nio engelsk tid satte vi för första gången fötterna på brittisk mark och sökandet efter bussen in mot london började och gick bra (förutom att den tog en timme extra pga all trafik). framme nån gång vid halv tolv irrade vi runt på liverpool street då vår karta vi hade skrivit ut var inte alls så bra som vi trott och vi gick åt fel håll några gånger. efter en halvtimmes irrande på typ samma ställer hittade vi rätt väg och vår gång in mot city började! vi tänkte ta itu med turistandet direkt och stannde på vägen till vid st. pauls cathedral.
    
lasse blev riktigt nöjd med underifrån-bilden på mig, jag själv tycker jag ser hemsk ut men det bjuder jag på! vi kunde typ gå in i kyrkan 5 meter sen tog de betalt för att se resten av den och det kände inte vi att vi ville bekosta. utan vi nöjda oss med den lilla titten vi fick och gick vidare in mot city, som nu faktiskt gick bra trots vår lilla tattiga karta vi hade med oss.

drygt en och en halv timmes promenad senare hade vi hittat vårt hotel där vi skulle bo på, men var lite för tidiga för in-checkning. så vi köpte vår första lunch (dyr sådan!) och satte oss i en liten minipark i närheten.


därefter checkade vi in på vårt hotel som faktiskt var mycket bättre än vad vi både hade föreställt oss. standarden var faktiskt helt okej. vårt rum var faktiskt inte större än så här, men vad mer behövs egentligen?
 

efter att vi gjort oss hemmastadda tänkte vi turista oss ännu mer och beslöt oss för att gå till madame tussauds. och ja stället var faktiskt helt okej, var kul och ha sett det och så. men det är ju inget man gör direkt fler gånger. men de är riktigt duktiga, det måste man säga!
        

och det var lite läskigt att gå där i skräck-källaren. de hoppade fram från alla olika håll och skrämdes oss ganska bra. en liten tjej stod inklämd i ett veck och inväntade lasse innan hon gjorde entré, trots att vi både hade sett henne och hon oss. sneaky! efter nån timme hade vi gått igenom hela grejen och kände oss nöjda och gick hem. på vägen gick vi genom regents park och den var mysig och fin. men lite läskigt att gå där när det var helt mörkt, skulle jag näver göra här i sverige direkt!

när vi kom hem, typ runt sju, somnade vi tragiskt nog. men vem kan klandra oss efter att ha gått upp halv fyra och vandrat runt en hel dag? vi satsade dessto mer på fredagen då vi skulle göra stan osäker! efter en lite engelsk frukost vandrade vi in mot affärerna. än en gång gick vi fel (alldeles för långt!) men vi kom rätt till slut och shoppandet kunde börja. jag var typ helt salig av alla bra affärer och utbudet, men lite sur för att allt faktiskt var så dyrt som alla påstod. men en kofta, underkläder, body butter inhandlades + en julklapp till en viss person. sen köpte jag även marc jacobs parfym daisy på flygplatsen som kostade halva priset av vad den gör i sverige! nöjd. det var på primark jag köpte underkläderna och body buttern för 1 pund styck. värsta lågprisvaruhuset men det var mer folk och trängsel där inne än vad jag upplevt på ullared, så ni kan ju föreställa er! orken fanns inte riktigt där och jag gillade faktiskt inte riktigt kläderna. men det är en mysig stad!


efter att vi gått shoppinggatan klart kom vi fram till hyde park och tänkte sätta oss där och vila fötterna. så fin och mysig park, varför finns det inte massor sånt i sverige för? vädret  var så underbart, blev typ varm i jacka! den fryser jag typ i nu i sverige, suck.
  
efter pausen gick vi vidare och tänkte titta på piccadilly circus, som inte är mycket mer än det här. efter vi tittat klart på reklampelaren gick vi till subway och åt, vilket var mer än välbehövligt!! sen gick vi hemåt och vilade en stund för att därefter ge oss ut på stan och hitta en restaurang. vi hittade ett jättemysigt ställe (kommer inte ihåg namnet) där jag åt nån pasta-kyckling-vitlöks-grejs. yummie!
 
lördagen ägnades åt att göra värsta turistgrejen ever - åka dubbeldäckare-sightseeing-buss! var väldigt skönt att slippa gå ytterligare en hel dag tänkte vi och hoppa på! tyvärr fick vi uppleva det äkta engelska vädret - regnet. därför åkte ponchos på! var en rätt söt syn. och vi var ju såklart inte sämre vi! lasse blev ju värsta söt, jag kör på "gumman-posen".
   
vi åkte med bussen och hann bara se trafalgar square innan spöregnet kom, så vi hoppas av vid big ben och tänkte titta på byggnader som låg i närheten till fots. dock tilltog regnet så pass mycket att vi blev helt genomblöta och stod och tryckte under lasses kassa paraply och sökte skydd under ett tak. vi lyckades ta oss bort till london eye, men där tog regent till så pass mycket att vi mest fick stå under taket.
   

fågeln var nog lika nöjd med regnet som vi var, haha.


vi vandrade bort till en annan busshållplats där sight seeing-bussarna stannade och hoppade på en med tak! lovely. den här bussen hade en man som satt och pratade i en mickrofon om vart vi åkte och vad vi såg (i den första fick man hörlurar och lyssnade på inspelat prat). han var så himla söt! alla sevärdigheterna hade ett nr och han skulle säga typ" och till höger ser vi nr 23, tower of london". han råkade säga fel nr till en sevärdighet och fick typ paniken och ursäktade sig "oh i'm sorry! i'll do better..." med ånger i rösten. jag och lasse höll typ på och dö av skratt, tänk er med riktig brittiska också. sweet!

sen åkte vi iaf med den och såg resterande sevärdeheter som buckingham palace och tower of london osv. efter rundturen gick till hotellet igen och vilade upp oss inför sista kvällen. vi gick bort ill china town (fast inte in i den, lasse vill inte bli ihjälskjuten, hihi) och åt på restaurangen bella italia. jättemysig och god mat! jag beställde en grillad kyckling i panini med pommes. sjukt god! vi lyxade tom till det med en efterrätt. sen rullade vi hem i natten och la oss, vår taxi skulle komma redan kl fem på söndagsmorgonen. när den hade släppt av oss på liverpool street och vi stod och väntade på bussen till flygplatsen fick vi bli vittnen till en riktigt spännande biljakt! en stor, gul skåpbil kommer flygande längs gatorna och efter kommer 4 polisbilar i en rasande fart! dagen därefter blev inte lika spännande, den bestod av väntade på flygplats, flyga hem till sverige och åka bil i 2,5 timmar, yippie! sammanfattningsvis var det en otroligt mysig semester och jag vill bara tillbaka och bara mysa med sötnosen och äta god mat ute varje dag, hihi.

nu kanske jag borde plugga lite mer, det här inlägget tog visst typ en timme att göra, haha. puss på er!

Kommentarer
Postat av: Anna

ååh liverpool street! that takes me back :U haha förbannade turister är vad ni är.

2008-11-21 @ 12:07:21
URL: http://einekleinebob.blogg.se/
Postat av: karin

åh ni är så fina :)

gillar bilderna, speciellt den med det röda paraplyet. fint!

2008-11-21 @ 12:20:27
URL: http://kakarin.blogsome.com
Postat av: snät

i know! jag gillar att vi var så turistiga, mihi.

2008-11-21 @ 13:00:19
URL: http://sneet.blogg.se/
Postat av: math

LITE läskigt med skräck-källaren?! Jag höll på o skita på mig när jag gick den :O haha!

Ni verkar ha haft det jättemysigt iaf :)



Puss

2008-11-21 @ 15:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0